De natuur fotograferen vanuit je gevoel

René Alblas

30 januari 2019 .

In de serie “Uitgelicht” bespreekt een natuurfotograaf zijn of haar (recent gemaakte) foto. Deze keer vertelt Bert Kok over fotograferen vanuit je gevoel.

“Als ik een foto uitkies om te bespreken in de rubriek ‘uitgelicht’ dan is het altijd de vraag of mijn foto ook een bepaald gevoel teweeg kan brengen bij de mensen die de foto bekijken. Ik moet zeggen dat ik dat in enige mate wel spannend vind, maar dat het voor mij nooit een uitgangspunt is om een bepaalde foto wel of juist niet te selecteren. Hoe bepaal ik dan welke foto het gaat worden?

Gevoel

Fotograferen is voor mij gevoel. Niet alleen registreren wat ik zie, niet de technisch perfecte foto proberen te maken of de voorgeschreven compositie. De foto hoeft eigenlijk niet eens scherp te zijn! Dit klinkt misschien raar, maar toch werkt het voor mij zo. De foto’s die ik uitkies, die roepen een bepaald gevoel op van het moment dat ik de foto maakte. Als ik dan mijn foto’s terugkijk dan beleef ik het moment weer helemaal opnieuw. Dát maakt voor mij de foto.

Voorbeeld

De foto die ik deze keer uit heb gekozen is daar een perfect voorbeeld van. Is het een typische bronstfoto geworden? Nee. Ik denk dat je heel goed moet kijken om überhaupt het edelhert te zien. Tijdens de edelhertenbronst ben ik dit afgelopen herfst met grote regelmaat in de ochtend op pad gegaan om zo min mogelijk actie te missen. Ik had bewust gekozen voor de ochtenden omdat ik het licht in de ochtend geweldig vind. In het donker kom ik op de locatie aan, niks te zien of te fotograferen in het donker, maar het geburl in de duisternis is magisch. Dit seizoen had ik al veel mooie foto’s gemaakt: in de mist, het gouden ochtendlicht, imposante bokken van dichtbij en foto’s in de stromende regen. Maar op het einde van de bronst tijdens mijn laatste ochtend fotograferen bij de edelherten, viel alles op zijn plaats. De lucht was prachtig gekleurd, in de verte liep een bok aan de bosrand in een laag mist. Plots stopte het mannetje en gooide zijn gewei in zijn nek. De stilte op de open vlakte werd doorbroken door een luid geburl, toen was het weer stil. Een mooier einde van het seizoen kon ik niet wensen. Het gevoel van toen komt weer boven bij het bekijken van deze foto.

Techniek

Tijdens deze ochtend zag ik de lucht steeds mooier kleuren. Toen er ook nog in de verte een edelhert aan kwam lopen had ik het plaatje al in mijn hoofd. Ik wilde graag een foto maken mét de gekleurde lucht en het silhouet van het edelhert in beeld. Om dit te kunnen bereiken moest ik in portretstand schieten. Tijdens de bronst werk ik met de Sigma 150-600 millimeter lens graag vanaf statief en met een schommelkop, dit geeft stabiliteit en ik kan nog altijd alle kanten op bewegen met mijn camera en lens. Ik kan ook heel makkelijk draaien van landschap (liggend) naar portret stand (staand). Om de lucht en het edelhert in één shot te krijgen zoomde ik uit tot 270 millimeter. Ik zorgde voor een juiste belichting van de lucht en stelde scherp op het edelhert. Omdat de lucht veel lichter is dan het donkere bos zelf, bleef mijn ISO redelijk laag (ISO1250). Mijn diafragma had ik ingesteld op f/6.3 en de camera berekende de sluitertijd van 1/160 seconden. Om zo min mogelijk last te hebben van trillingen gebruik ik in deze gevallen een bekabelde afstandsbediening om de uiteindelijke foto te maken.

Tips

• Zorg dat je ruim op tijd op je locatie bent, je kunt beter te vroeg zijn dan te laat!
• Bij weinig beschikbaar licht: gebruik een statief en (draadloze) afstandsbediening.
• Heb je geen afstandsbediening? Gebruik de timerfuntie van je camera.
• Bij het fotograferen van wildlife: zet je AF hulplampje uit of plak er een stukje tape over.

Kijk hier voor nog meer Uitgelichte foto’s


Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste natuurnieuws van Roots!


Meer Nieuws