Routewijzigingen NATUURPAD voor 7e en 8e druk

TRAJECT 01: DELFZIJL – APPINGEDAM

Routepunt 1: in de 8e regel van beschrijving staat: ‘Volg stoep langs Stationsweg die naar links afbuigt.’ Dit moet zijn: ‘Volg stoep langs Johan van den Kornputplein (langs politiebureau) die naar links afbuigt.’

Routepunt 4: in de 1e regel staat dat je de brug over moet. Dit klopt, neem echter de linkerbrug.

TRAJECT 02: APPINGEDAM – HARKSTEDE

LET OP: Roots heeft dit traject verbeterd waardoor er veel meer onverharde paden zijn (met name aan het slot van de route – vanaf routepunt 12). Gevolg is dat het eindpunt van de route is veranderd: de route eindigt nu in Kolham i.p.v. Harkstede. De gps-track is daarom anders dan de route in de gids.

OV: loop vanaf treinstation Appingedam in circa 5-10 min. naar busstation Appingedam. Vanaf busstation Appingedam onder meer bus 178 ri. Siddeburen en buurtbus 564 ri Ten Boer. Halte ‘Pelikaanstraat’. Loop in rijrichting van bus (komend vanaf Appingedam) naar Woldbrug.

Routepunt 3: LET OP: ook hier heeft Roots de route verlegd en is de gps-track anders dan in de gids. Uiteindelijk komt de gps-track weer uit bij punt 4 in de gids. Hieronder vind je de aangepaste routebeschrijving.

3. ‘Op kruising (bij KP 68) RD weg oversteken. Na 20 m schuin naar links graspad volgen dat parallel loopt aan betonnen fietspad. Pad buigt naar rechts en dan LA (rechts van je ligt een bruggetje) klaphek door en RD. Wederom een klaphek door en kort daarna op T-splitsing RA. Volg nu alsmaar iets verhoogde grasdijk langs het Schildmeer. Sla RA klaphek door, brug over en RD ri. uitkijktoren. Ga klaphek door, loop RD langs uitkijktoren tot aan verhard fietspad.’

Routepunt 5: LET OP: ook hier heeft Roots de route een klein stukje verlegd en is de gps-track anders dan in de gids. Hieronder vind je de aangepaste routebeschrijving.

5. Ga houten brug Schildjer Tilbat over. Loop voorbij gemaal Sans Souci en ga naar rechts betonweg op. Na circa 30 m schuin naar links graspad langs water volgen ri. brug. Bij brug en KP 27 RA en op Y-splitsing LA, veerooster over en alsmaar schelpenpad volgen door ’t Roegwold.

Routepunt 6: het vlonderpad over het Dannemeer is veranderd in een eenrichtingspad. De laatste zin van routepunt 6 verandert daarom als volgt: Op kruising (is bij de parkeerplaats op de routekaart) RD en alsmaar fietspad volgen. Lees verder bij routepunt 8. (Tip om vlonderpad te lopen: ga bij KP 39 RA, klaphek door en maak een rondje via het vlonderpad).

Routepunt 9: in de 4e regel staat: ‘Ga voor klaphek RA’. Dat is nu: ‘Ga na klaphek RA’.

Routepunt 10: in de laatste zin staat dat het graspad naar links buigt bij bordje ‘Ae’s Woudbloem’. Dat bordje is echter weg.

Routepunt 12 en 13: door de wijziging van het traject is de routebeschrijving nu compleet anders, zie hieronder:

12. Op T-splitsing met betonnen fietspad en bij KP 50 RA brug over. Na brug LA, fietspad volgen. Sla eerste graspad RA, langs bordje ‘Ruiterpad’. Einde ruiterpad RD. Bij FKP 39 LA en gelijk schuin naar rechts graspad langs water en hekwerk. Sla na circa 175 m RA klapdeur door en loop RD (dit bos van Kolham is in ontwikkeling). Negeer zijpaden en
loop RD tot bosrand en sla op T-splitsing LA.

13. Op T-splitsing bij KP 2 RA en na circa 50 m RA door klapdeur in hekwerk. Loop RD bos in tot aan T-splitsing voor water. Ga op T-splitsing LA. Op Y-splitsing RD pad langs water. Voor klaphek LA, volg pad met scherpe bocht naar rechts langs raster en kort daarna even naar links. Op T-splitsing met schelpenpad RA. Volg pad met bocht naar rechts ri. klaphek. Na veerooster asfaltweg oversteken naar kleine parkeerplaats.

TRAJECT 03: HARKSTEDE – GLIMMEN

LET OP: Roots heeft dit traject verbeterd waardoor er veel meer onverharde paden zijn (met name aan het begin van de route). Gevolg is dat het startpunt van de route is veranderd: de route begint nu in Kolham i.p.v. Harkstede. De gps-track is daarom anders dan de route in de gids.

Routepunt 6: regel 6 en 7, daar staat: ‘Volg dit pad tot aan raster bij paal met bord “Oosterpolder”. Er staat nog wel een paal, maar het bord is weg; raster = rasterhekwerk.

TRAJECT 05: ZUIDLAREN – ROLDE

De naam van de bushalte bij het startpunt is veranderd: je moet halte ‘P+R Westlaren’ hebben, niet halte ‘N34’.

Het stuk tussen routepunt 7 en 8 is soms drassig tot nat. Staatsbosbeheer laat het beekdal vernatten, maar je mag hier wel gewoon struinen. Mocht het nu onbegaanbaar zijn vanwege het water, dan kun je net voor routepunt 7 het pad zuidwaarts volgen tot fietspad bij doorgaande weg en dan RA en weer aanhaken aan de route.

TRAJECT 07: PAPENVOORT – HOOGHALEN

Door wijzigingen in het veld is deze route flink veranderd. Roots heeft zowel de kaarten als de routebeschrijving aangepast. Hieronder kun je de nieuwe tekst en de kaarten (2023) downloaden én vervolgens printen. Correcties op deze kaarten vind je hieronder.

Routepunt 6: bij PS 23166/FKP 58 moet je RA, maar bevers hebben daar een burcht onder het fietspad gemaakt. Dit stuk pad is daarom voor onbepaalde tijd gesloten.

De tijdelijke oplossing is als volgt: ga net na het 10-km punt (zie kaart) op de T-splitsing RA (De Halkenbroeken op de kaart). Doorlopen tot kruispunt en sla LA. Op T-splitsing LA. Even later op T-splitsing LA en volg pad met bocht naar rechts. Doorlopen tot einde en dan RA (je loopt nu weer op de route). Lees verder bij 3e zin van routepunt 7: ‘Pad buigt licht naar links.’

Uitsnede uit kaart pagina 38 van de gids.

TRAJECT 08: HOOGHALEN – HIJKEN

LET OP: Roots heeft dit traject verbeterd waardoor er meer onverharde paden zijn tussen routepunt 5 en 6. De gps-track is daarom anders dan de route in de gids.

OV: de naam van de bushalte is gewijzigd van ‘Middendorp’ naar ‘Busstation Hooghalen’.

Routepunt 5: dit is de tekst (zie kaart hieronder) voor de vernieuwde route:

‘5. Op verhard fietspad RA. Eerste graspad RA (Drenthepad). Pad volgen, over veerooster, langs bosrand lopen, klinkerweg op langs B&B Erfgoedlogies Diependal. Vervolgens RD het fietspad op. Aan einde bij PS 23225/001 brug oversteken over Oranjekanaal.’

Routepunt 6: 4e regel, staat: ‘In de bocht naar rechts (…) tot Vorrelveenseweg/PS 23228/001’. Deze zin vervangen voor: ‘Op het punt waar het fietspad naar links afbuigt en het zandpad rechtdoor gaat (bij de picknickbank), het verharde fietspad volgen tot Vorrelveenseweg/PS 23228/001.’

TRAJECT 10: DWINGELOO – RUINEN

Door wijzigingen in het veld is deze route flink veranderd. Roots heeft zowel de kaarten als de routebeschrijving aangepast. Hieronder kun je de nieuwe tekst en de kaarten (2023) downloaden én vervolgens printen:

TRAJECT 11: RUINEN – ZUIDWOLDE

Routepunt 2: 6e regel, staat: ‘Na ca. 400 m, tussen bankje en boerderij en oude eik, ga LA.’ Het bankje is weggehaald. Dus het wordt: Na ca. 400 m, voor boerderij bij oude eik, LA.’

Routepunt 3: 2e en 3e regel, staat ‘houten hek’. Dit hek is vervangen voor een metalen hek.

Routepunt 5: eerste en tweede regel, staat: ‘Bij vijfsprong met picknicktafel en steenwegwijer 87, LA fietspad over en sla LA bospad in.’ De picknicktafel is vervangen voor een houten bank en steenwegwijzer 87 schijnt er niet meer te liggen.

Bij routepunt 9 en 10 zijn 2 doorsteekjes door het weiland niet meer toegankelijk. De oplossing (zie ook kaart): Bij routepunt 9 (en KP 6): ga RD tot kruising. Steek kruising RD over en bij fietspad en  KP 8 RD. Volg pad met bocht naar rechts tot KP 7. Bij KP 7 ook RD tot aan brug. Lees nu verder bij routepunt 10 in de gids, 5e regel: ‘Bij kruising ga RD, over brug en verder op fietspad’.

TRAJECT 13: BALKBRUG – HOLT

Routepunt 9: 2e regel, staat: ‘Bij KP S23 RD oranje pijl volgen tot aan asfaltweg (N340).’ Het paaltje met KP S23 is echter verplaatst naar de N340. Je slaat bij de N340 op de kaart daarom RA en bij KP S23 ga je RD en loop je door tot de weg Op ’t Holt aan je rechterhand.

TRAJECT 14: HOLT – HEINO

Routepunt 9: 2e en 3e, staat ‘Eerste pad RA (staat houten eekhoorn). De eekhoorn is weg en er staat nu een slagboom.

Routepunt 11: 1e en 2e regel, staat: ‘KP W71 LA, oranje pijl volgen’. De oranje pijl is echter verdwenen. De oplossing is: ‘KP W71 LA, eerste pad over heuvel over RA.’  Iets verderop in de tekst staat dat je stopt met volgen oranje pijl. Deze opmerking is nu dus overbodig.

TRAJECT 17: HEERDE –  GORTEL

Routepunt 3: regel 2, 3 en 4, staat: ‘Ga na 200 m LA (bord ‘Veluwe – Heerder Sprengen’) en blijf slingerend pad RD volgen. Het bord staat er niet meer. Oplossing: ‘Ga na 200 m op kruising LA en blijf slingerend pad RD volgen.’

TRAJECT 20: HOENDERLOO – ARNHEM

Tussen routepunt 3 (na PS 21353) en routepunt 4 moet je even opletten (zie ook kaart hieronder). Een stuk van het pad (zie rode cirkel) staat in natte perioden onder water. Je kunt door het pad waden (schoenen uit, indien nodig), maar loop liever niet door de heide vanwege kwetsbare planten. Er is een alternatief, maar dan moet je een stukje. We beschrijven de situatie vanaf PS 21353 op de kaart en de tekst in de gids.

Alternatief: bij PS 21353 RA. In plaats van na 30 m LA af te slaan, zoals staat beschreven, volg je hier het fietspad RD en blijf je alsmaar fietspad volgen tot je weer uitkomt bij de route (je kruist een brede zandweg). Bij die zandweg ga je RA. Je leest verder bij routepunt 4, 5e regel: ‘(…) en na 300 m weer.’

TRAJECT 23: VALBURG – WINSSEN

LET OP: vanwege werkzaamheden aan de Waaldijk gedurende 2023 vervalt punt 4 en de eerste helft van punt 5. Aan het einde van de tekst van routepunt 3 komt deze tekst:

‘Volg de alternatieve route (zie ook kaart) om bij de Tacitusbrug te komen: loop RD en ga eerste pad RA. Loop RD tot je bij de verharde weg komt, ga hier LA en volg weg tot kruising bij viaduct. Ga RD fietspad op ri. brug. Pak de route weer op bij de derde zin van punt 5.’

natuurpad kaart traject 23

TRAJECT 27: UDEN – VEGHEL

Routepunt 2: 1e regel staat:  ‘Bij KP 43 ri. KP 42.’ Een handige toevoeging is dat je onderweg de gele pijlen volgt tot dat knooppunt. Omdat markeringen soms verdwijnen behouden we wel de beschrijving tot KP 42.

Routepunt 3: er staat vanaf 2e zin: ‘Op T-splitsing bij KP 44 RA ri. KP 46. LA door eerste zigzaghekje, ri. tweede zigzaghekje. Na dit hekje rechts aanhouden. Eerste pad LA, bij infopaneel Annabos. Na 150 m RA langs de afrastering. RD tot de geasfalteerde weg. LA en na 50 m RA het natuurgebied ‘De Wijstgronden’ in. Dit wandelpad volgen tot bij KP 46.’

Dit moet worden (vetgedrukt is toegevoegd): ‘Op T-splitsing bij KP 44 RA ri. KP 42. Vervolgens bij KP 42 ri. KP 33. LA door eerste zigzaghekje, ri. tweede zigzaghekje. Na dit hekje rechts aanhouden. Eerste pad LA, bij infopaneel Annabos. Na 150 m RA, door klaphekje, langs de afrastering. RD tot de geasfalteerde weg. LA en na 50 m RA het natuurgebied ‘De Wijstgronden’ in. Dit wandelpad volgen tot bij KP 46.’

TRAJECT 28: VEGHEL – SCHIJNDEL

Het stuk tussen de A50 en punt 3 is soms zeer nat of de paden zijn overwoekerd. Neem dan vanaf het km-punt 5, de Achterdijk naar punt 3.

TRAJECT 29: SCHIJNDEL – LIEMPDE

Routepunt 3: 1e en 2e regel, staat: ‘Voor het paaltje met de blauwe kop LA, door het metalen hek.’ De blauwe kop is tegenwoordig een blauwe plaatje met daarin een wandelaar.’