Het winterse sneeuwklokje en de voordelen van Live View

René Alblas

27 februari 2019 .

In de serie “Uitgelicht” bespreekt een natuurfotograaf zijn of haar (recent gemaakte) foto. Deze keer vertelt Bjorn van Lieshout hoe je een sneeuwklokje een winters gevoel meegeeft.

Vroeger moest je als fotograaf lang wachten voordat je het resultaat van je hobby kon zien. Eerst moest het rolletje vol, dat bracht je naar de fotozaak en dan moest je nog enkele dagen wachten voordat je de foto’s kon bewonderen. Met de komst van de digitale camera’s ging dat al sneller. Meteen nadat je de foto had genomen kon je het resultaat achter op de camera bekijken. Met de komst van Live View zie je het uiteindelijke beeld zelfs al voordat je de sluiterknop hebt ingedrukt. Veranderingen aan bijvoorbeeld belichting of witbalans zie je direct op je scherm terug. Hierdoor is het nog gemakkelijker geworden om de foto te maken die je voor ogen hebt.

Wintergevoel of lentegevoel?

Wat heb ik dan voor ogen? Nou, bij sneeuwklokjes heb ik altijd een winters gevoel. Maar als het buiten 16°C is, zie dan dat gevoel maar eens over te brengen. Gelukkig is daar een hele simpele truc voor. Zet je witbalans op kunstlicht en alles wat net nog lekker in het zonnetje stond, ziet er ineens een stuk koeler uit.

Zo lig ik dus in het veld te genieten van de eerste lenteperikelen, terwijl op het scherm van mijn camera alles een ijzige, blauwe tint heeft. Ik beweeg mijn camera langzaam langs het veld van sneeuwklokjes dat voor me ligt. Op mijn beeldscherm zie ik de vele mogelijkheden aan me voorbij schieten. Iedere verplaatsing van mijn camera geeft me weer een heel ander beeld. Pas als ik de ideale compositie heb gevonden stel ik mijn statief op. Gelukkig heb ik een statief met een kantelbare middenzuil. Hierdoor kan ik hem instellen tot enkele centimeters boven de grond. Met de camera op het statief maak ik de laatste aanpassingen aan de compositie, waarbij ik goed let op de achtergrond en de compositie. Ik ga voor een simpele, klassieke benadering. Als ik tevreden ben zoom ik met de Live View in op het voorste sneeuwklokje om scherp te stellen. Klik! Klaar.

Live View

Omdat ik de foto met Live View heb gezien en alle instellingen goed heb ingesteld hoef ik eigenlijk niet te twijfelen; De foto is geworden zoals ik hem wil hebben. Deze keer hoef ik niet heel veel aan te passen in Lightroom.

De instellingen van de camera

Ik hou van foto’s met weinig scherptediepte, ik heb de camera dus ingesteld op diafragmaprioriteit met een lensopening van f/4. De ISO heb ik zoals gewoonlijk op 400 staan en met een belichtingscompensatie van +1 stop levert dit een sluitertijd van 1/800 seconde op. Ik hoef me dus geen zorgen te maken over bewegingsonscherpte. Zoals ik al vermeldde heb ik de witbalans ingesteld op kunstlicht voor een koele (coole?) kleurtint in de foto.

De tips van Bjorn

• De Live View van de huidige generatie camera’s is zo goed dat het eigenlijk nog nauwelijks nodig is om door de zoeker te kijken. Leer de mogelijkheden en beperkingen van de Live View op jouw camera kennen, zodat je weet onder welke omstandigheden je de Live View het best kan gebruiken.

• Met de Live View aan en de camera in de hand heb je veel vrijheid om je compositie te bepalen. Zeker als je veel bezig bent met macrofotografie is dat een heel groot voordeel.

• Wanneer je camera stevig is verankerd op een statief en je zodoende de compositie vast hebt liggen, kun je de Live View helemaal inzoomen op je onderwerp om scherp te stellen. Dit werkt vaak nauwkeuriger dan scherpstellen door de zoeker.

Kijk hier voor nog meer Uitgelichte foto’s


Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste natuurnieuws van Roots!


Meer Uitgelicht