Rijpfotografie, zo pak je dat aan

René Alblas

6 november 2020 .

Als er een beetje nachtvorst wordt voorspeld is het tijd voor rijpfotografie. Roots fotoblogger Bert Kok vertelt hoe je dat aanpakt.

“Al een tijdje lig ik wakker in bed. Het is weekend, een weekend waarin niks hoeft. Het is nog lekker warm onder de dekens en de verleiding om wat langer te blijven liggen is dan ook groot. Maar het ochtendlicht komt al door de gordijnen heen en daarmee wordt mijn onrust aangewakkerd. Het zou vannacht gevroren hebben en dat betekent volop fotografie mogelijkheden! Wat doe ik hier nog in bed?

Nachtvorst, dus rijpfotografie!

Alhoewel de echte kou het deze winter nog af laat weten, hebben we toch een aantal nachten vorst gehad. Zo ook deze nacht, niet veel, maar genoeg om een mooi wit laagje wit aan de natuur toe te voegen, rijpfotografie! Eigenlijk ben ik al te laat om het mooie licht te fotograferen, dus ik pak het anders aan. Vandaag hou ik het dicht bij huis, gewoon in mijn eigen tuin!

Ik speur de grond af naar een interessant onderwerp en al snel kom ik onder onze grote esdoorn uit. De bruine bladeren die in de eerste herfststorm van de boom zijn gewaaid, bedekken grotendeels de bodem onder de boom. Daartussen zie ik een aantal dappere groene blaadjes, onaangetast door de herfst. De groene bladeren zijn van de vrouwenmantel, een tuinplant die vaak als winterharde bodembedekker wordt geplant. Het contrast tussen de kleuren is prachtig, met als gemeenschappelijke schoonheid het witte laagje rijp.

Techniek

In mijn hoofd heb ik al een idee hoe de foto eruit moet komen te zien. Met mijn 150 millimeter macrolens ga ik aan de slag. De foto moet loodrecht naar beneden worden genomen, als een soort satellietfoto. De contrasten moeten er echt uit gaan springen, met diepzwarte schaduwen, felle kleuren en als afmaker het laagje wit. Bij dit soort foto’s wil je de witte tinten niet overbelichten en is het handig om de belichting hierop aan te passen. De foto is daarom één stop onderbelicht. Omdat macrolenzen werken met een kleine scherptediepte, heb ik gekozen voor een diafragma van f/8 om toch nog een groot deel van de foto scherp in beeld te krijgen. De sluitertijd is 1/400 seconden met een ISO van 4000. Door deze snelle sluitertijd kun je de foto probleemloos uit de hand schieten. Het nadeel is dan wel de hoge ISO-waarde, maar mijn camera kan nog goed overweg met deze ISO zonder teveel ruis in de foto te creëren.

Zonder statief

De keuze om vanuit de hand te fotograferen is de vrijheid die ik dan heb met het maken van een compositie in een kortere tijd. Enige haast was geboden omdat de zon steeds verder opkwam. Mijn foto’s worden altijd nabewerkt in Lightroom. Om deze foto af te werken, moest er alleen nog wat contrast en  helderheid worden toegevoegd.”

rijpfotografie

Tips

• Normaal gesproken wil je bij sneeuw juist overbelichten, in plaats van onderbelichten zoals ik bij deze foto heb gedaan. Het overbelichten is bij sneeuwlandschappen nodig omdat de camera de sneeuw er anders grijs uit laat zien. In mijn foto is er maar weinig rijp (wit) te zien, dus was het niet nodig om over te belichten en kon ik zelfs onder gaan belichten.
• Let op dat je niet per ongeluk je voeten op de foto zet!
• Deze foto kun je ook vanaf een statief maken, wat als voordeel heeft dat de ISO omlaag kan en de sluitertijd vanzelfsprekend langer wordt.

Lees hier meer natuurfotografietips


Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste natuurnieuws van Roots!


Meer Nieuws