Zo fotografeer je wilde bloemen

René Alblas

2 juli 2021 .

Wilde bloemen zijn het ideale onderwerp als je eens flink wilt experimenteren met je camera. Bloemen lopen immers niet weg en je vindt ze overal. Lowkey, highkey, supermacro of groothoek. Zelfs het meest onopvallende bloemetje kun je prachtig in beeld brengen.

High key

Foto’s met veel lichte kleuren en weinig contrast worden in de fotografie ook wel ‘high key’ foto’s genoemd. Je kunt het beste high key foto’s maken met een bewolkte lucht omdat op een zonnige dag de contrasten al gauw te sterk zijn. Als er toch te fel licht is, kan een reflectiescherm helpen omdat daarmee het licht gelijkmatiger wordt.

Kamille – Alexey Korolyov. Bij high key fotografie zijn de contrasten beperkt. In deze foto van wilde kamille is veel wit te zien, maar het is nergens uitgebeten wit.

Low key

Bij low key fotografie zijn veel donkere tinten te zien, zonder dat er sprake is van dichtgelopen zwarte vlakken. Ook hier zijn de contrasten beperkt. Voor low key fotografie (en ook voor high key) heb je een camera nodig die veel nuances kan weergeven. Bij eenvoudige camera’s (of telefoons) lopen donkere partijen eerder dicht. Een spannende manier om wilde bloemen te fotograferen.

Klaprozen – Birgitte Bergman. Tegenlicht is een goed uitgangspunt voor low key foto’s. Het warme avondlicht maakt deze klaprozen extra sfeervol.

Supermacro

Met een macrolens kun je details van wilde bloemen in beeld brengen die je normaal niet kunt zien. Door een tussenring te plaatsen tussen je camera en de macrolens kun je nog dichterbij komen en bijna abstracte platen maken. Als je het echt professioneel wilt aanpakken kun je ook een speciale supermacro-lens aanschaffen zoals de Laowa 25 millimeter Ultra Macro of de Canon MP-E 65 millimeter.

 

Orchidee– John Sarneel. Door extreem dichtbij te fotograferen lijkt deze minieme kleurnuance van een orchidee op een fraaie penseelstreek.

 

Orchidee – Joost Verweij. Extreme macrofotografie geeft je de mogelijkheid om net zover in te zoomen totdat je de (voor jou) perfecte compositie hebt gevonden. Overigens is de scherptediepte bij dit soort macrofotografie altijd zeer beperkt en kun je het beste veel foto’s maken omdat er altijd veel zullen afvallen.

 

Klaproos – Annelies Vriens. Bij extreme macrofotografie kun je details in beeld brengen die je normaal niet ziet.

Scherp/onscherp

Als je meerdere bloemen in één foto hebt, is het (bijna) onmogelijk om ze allemaal even scherp te krijgen. Maar in de meeste gevallen is dat ook helemaal niet wenselijk. Alles even scherp wordt al gauw saai en bovendien kunnen (te scherpe) takjes of blaadjes in de achtergrond de foto zeer onrustig maken. Met minder scherptediepte (= lagere diafragmawaarde) kun je spannende beelden maken en heb je minder last van storende elementen.

Muurbloem – Martine Lambrechts. Door scherp te stellen op één muurbloem (die niet in het midden staat) is veel spanning in het beeld ontstaan. Het eveneens scherpe bloemknopje voor de scherpe bloem is een perfecte toevoeging omdat zo nog meer diepte is ontstaan.

 

Bloemenveld – Joyce de Leeuw. In deze foto is een mooi evenwicht ontstaan doordat de bloemen die qua kleur de meeste aandacht trekken (blauw en rood) onscherp zijn gehouden en juist de minder opvallende, gele bloem alle scherpte heeft gekregen.

 

Parallel aan de camera

Bij macrofotografie heb je sowieso minder scherptediepte, als het dan ook nog bewolkt weer is (en je diafragmawaarde dus omlaag moet) blijft er nog minder scherpte over. Dan kan het een goed idee zijn om de bloem parallel aan de camera te fotograferen. Dan zijn alle bloemblaadjes in ieder geval scherp.

Dagkoekoeksbloem – Iris Waanders. Alle scherpte valt op de parallel gefotografeerde dagkoekoeksbloem. Door de vage bloem in de achtergrond heeft de foto toch voldoende diepte.

Groothoek

Een macro- of standaardlens liggen het meest voor de hand bij bloemenfotografie, maar met een groothoeklens kun je ook hele verrassende effecten krijgen.

Klaprozen – Johannes Klapwijk. Door de camera met de achterzijde plat op de grond te leggen is een verrassend perspectief ontstaan.

 

Beperkt kleurenpallet

Robertskruid – Olaf Oudendijk. Het (eigenlijk onopvallende) bloemetje van het robertskruid krijgt in deze foto de hoofdrol door de volledig groene omgeving.

 

5 handige tips om wilde bloemen te fotograferen

• Het loont de moeite om flink door de knieën te gaan bij bloemen. Soms is “plat op de buik, camera op de grond” zelfs de beste positie. Recht of schuin van boven gefotografeerde bloemen ogen vaak saai.

• Veel dezelfde bloemen in een foto zorgen voor rust en eenheid. Eén afwijkende bloem kan daarbij voor de nodige spanning zorgen. Bijvoorbeeld een veld klaprozen met één korenbloem.

• Bij dierenfotografie is het raadzaam om voldoende ruimte in de kijkrichting van het dier te creëren. Bloemen hebben ook vaak een kijkrichting, doordat ze licht gebogen zijn. Helt een bloem een beetje naar rechts, zorg dan dat deze aan de linkerkant van het beeld staat.

• Wind kan een spelbreker zijn bij bloemenfotografie. Een schermpje en een korte sluitertijd (1/500 of minder) kunnen helpen. Evenals geduld, want er komt altijd wel weer een windstil moment.

• Heb je last van storende grassprieten? Zorg dat je een schaartje bij de hand hebt. Hele pollen wegknippen gaat natuurlijk te ver, maar een paar sprietjes…

Kijk hier voor nog veel meer fototips en inspiratie.

 

Extra dik zomernummer van Roots

In de nieuwe Roots van juli & augustus vind je nog veel meer leuke natuurfotografie. Bestel de extra dikke zomereditie hier eenvoudig online. Gebruik de kortingscode ‘GRATIS’ en je betaalt geen verzendkosten.”


Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste natuurnieuws van Roots!


Meer Uitgelicht