Zo maak je een creatieve libellenfoto

René Alblas

3 oktober 2018 .

In de serie “Uitgelicht” bespreekt een natuurfotograaf zijn of haar recent gemaakte foto. Deze keer vertelt Bjorn van Lieshout over een creatieve libellenfoto.

Om kwart over zeven kwam de zon op en om acht uur moest ik weer thuis zijn om de kinderen naar school te brengen. Ik overwoog nog even om thuis te blijven, maar het was alweer een tijdje geleden dat ik van de natuur had kunnen genieten, dus besloot ik om toch nog even te gaan fotograferen. Gewoon naar mijn local-patch, omdat ik daar niet lang hoef te zoeken naar onderwerpen.

Ik had dus drie kwartier en concentreerde me daarin op één enkel onderwerp. Ik had al snel een tengere pantserjuffer gevonden die ik mooi in tegenlicht kon fotograferen. Terwijl ik wachtte op de zon genoot ik van honderden boerenzwaluwen die boven mijn hoofd vlogen.

Op zoek naar vernieuwing

Alles stond klaar, toen de zon opkwam kon ik direct beginnen met fotograferen. Een leuk onderwerp, mooi tegenlicht, alle camera-instellingen gecontroleerd, er kon niets mis gaan. De eerste klik was meteen raak; een juffer in tegenlicht, met zachte kleuren en ook nog eens haarscherp. Een hele mooie foto, al zeg ik het zelf.

Maar een gevoel van onbehagen bekroop me. Op dezelfde manier heb ik al zoveel libellen gefotografeerd.  Ik wilde het eens anders doen, maar hoe?

Ik besloot om de belichting aan te passen en een paar stops te onderbelichten. Dat had ik al vaker gedaan en ik wist dat je daarmee ook leuke effecten kon krijgen. Klik. Weer raak!. Een heel andere foto dan de vorige. Mooi licht, een fijne sfeer en opnieuw ragscherp. Je voelt hem al aankomen. Dit trucje had ik ook al vaker toegepast en opnieuw kan ik verschillende foto’s uit mijn archief trekken die er op lijken.

De eerste twee foto’s naast elkaar. Mooie foto’s, maar al vaak op deze manier vastgelegd.

Wat nu? Mijn oog viel op het knopje met de letters ‘WB’. Dat was iets wat ik nog niet eerder had geprobeerd. Ik had op internet al eerder foto’s gezien met een alternatieve witbalans. En dan heb ik het niet over ‘bewolkt’ instellen op een zonnige dag. Nee, een radicaal andere kleurtemperatuur, zoals ‘TL-licht’ of ‘Kunstlicht’. Dat probeerde ik…

Kunstlicht

Dus stelde ik de witbalans in op kunstlicht en drukte af. Ik wist niet wat ik kon verwachten, maar dit resultaat had ik in ieder geval totaal niet verwacht. Nu snap ik in ieder geval waarom ze deze instelling kunstlicht noemen, want de kleuren waren wel heel artistiek.

Ik heb nog even gespeeld met andere instellingen voor de witbalans, maar de instelling met het kunstlicht kon ik niet meer overtreffen. Na drie kwartier pakte ik tevreden mijn tas in. Ik was ruim op tijd thuis om de kinderen naar school te brengen.

Met Wit Balans op “kunstlicht”

Techniek

Diafragma f/14, sluitertijd 1/200 (met een belichtingscompensatie van -2/3), ISO 400.

De tips van Bjorn

  • ’s Morgens vroeg, wanneer het voor de insecten nog te koud is om te vliegen, kun je ze gemakkelijk fotograferen met je camera op een statief gemonteerd. Hierdoor kun je in alle rust werken en zorgvuldig je compositie bepalen.
  • Onder deze omstandigheden werk ik vaak met Liveview. Je kunt dan inzoomen op het gedeelte wat je scherp wilt stellen, waarna je heel nauwkeurig kan focussen.
  • Een tweede voordeel is dat je met Liveview direct kan zien wat voor effect je instellingen hebben op de uiteindelijke foto. Veranderingen in de belichting zie je direct terug op je scherm.

Wil je meer foto’s zien van Bjorn? Kijk dan op zijn Facebookpagina


Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste natuurnieuws van Roots!


Meer Nieuws