Routewijzigingen NATUURPAD voor 4e en 5e druk


TRAJECT 01: DELFZIJL – APPINGEDAM

Routepunt 1: in de 8e regel van beschrijving staat: ‘Volg stoep langs Stationsweg die naar links afbuigt.’ Dit moet zijn: ‘Volg stoep langs Johan van den Kornputplein (langs politiebureau) die naar links afbuigt.’

Routepunt 4: in de 1e regel staat dat je de brug over moet. Dit klopt, neem echter de linkerbrug.


TRAJECT 02: APPINGEDAM – HARKSTEDE

LET OP: Roots heeft dit traject verbeterd waardoor er veel meer onverharde paden zijn (met name aan het slot van de route – vanaf routepunt 12). Gevolg is dat het eindpunt van de route is veranderd: de route eindigt nu in Kolham i.p.v. Harkstede. De gps-track is daarom anders dan de route in de gids.

OV: loop vanaf treinstation Appingedam in circa 5-10 min. naar busstation Appingedam. Vanaf busstation Appingedam onder meer bus 178 ri. Siddeburen en buurtbus 564 ri Ten Boer. Halte ‘Pelikaanstraat’. Loop in rijrichting van bus (komend vanaf Appingedam) naar Woldbrug.


Routepunt 3: LET OP: ook hier heeft Roots de route verlegd en is de gps-track anders dan in de gids. Uiteindelijk komt de gps-track weer uit bij punt 4 in de gids. Hieronder vind je de aangepaste routebeschrijving.

3. ‘Op kruising (bij KP 68) RD weg oversteken. Na 20 m schuin naar links graspad volgen dat parallel loopt aan betonnen fietspad. Pad buigt naar rechts en dan LA (rechts van je ligt een bruggetje) klaphek door en RD. Wederom een klaphek door en kort daarna op T-splitsing RA. Volg nu alsmaar iets verhoogde grasdijk langs het Schildmeer. Sla RA klaphek door, brug over en RD ri. uitkijktoren. Ga klaphek door, loop RD langs uitkijktoren tot aan verhard fietspad.’

Routepunt 5: LET OP: ook hier heeft Roots de route een klein stukje verlegd en is de gps-track anders dan in de gids. Hieronder vind je de aangepaste routebeschrijving.

5. Ga houten brug Schildjer Tilbat over. Loop voorbij gemaal Sans Souci en ga naar rechts betonweg op. Na circa 30 m schuin naar links graspad langs water volgen ri. brug. Bij brug en KP 27 RA en op Y-splitsing LA, veerooster over en alsmaar schelpenpad volgen door ’t Roegwold.

Routepunt 6: het vlonderpad over het Dannemeer is veranderd in een eenrichtingspad. De laatste zin van routepunt 6 verandert daarom als volgt: Op kruising (is bij de parkeerplaats op de routekaart) RD en alsmaar fietspad volgen. Lees verder bij routepunt 8. (Tip om vlonderpad te lopen: ga bij KP 39 RA, klaphek door en maak een rondje via het vlonderpad).

Routepunt 9: in de vierde regel staat: ‘Ga voor klaphek RA’. Dat is nu: ‘Ga na klaphek RA’.

Routepunt 10: In de laatste zin staat dat het graspad naar links buigt bij bordje ‘Ae’s Woudbloem’. Dat bordje is echter weg.

Routepunt 11: de route is hier een stukje verlegd (de gps-track is dus anders t.o.v. de gids) en meer onverhard geworden. Vervang de laatste zin van routepunt 11 voor deze twee zinnen: Op T-splitsing (stukje naar rechts loopt dood) bij bank LA en graspad RD langs water volgen tot aan verhard fietspad en brugjeOp fietspad bij KP 50 RA brugje over. Lees nu verder bij de 2e zin van routepunt 12: Na brug RA etc.

Routepunt 12 en 13: door de wijziging van het traject is de routebeschrijving nu compleet anders, zie hieronder:

12. Op T-splitsing met betonnen fietspad en bij KP 50 RA brug over. Na brug LA, fietspad volgen. Sla eerste graspad RA, langs bordje ‘Ruiterpad’. Einde ruiterpad RD. Bij FKP 39 LA en gelijk schuin naar rechts graspad langs water en hekwerk. Sla na circa 175 m RA klapdeur door en loop RD (dit bos van Kolham is in ontwikkeling). Negeer zijpaden en
loop RD tot bosrand en sla op T-splitsing LA.

13. Op T-splitsing bij KP 2 RA en na circa 50 m RA door klapdeur in hekwerk. Loop RD bos in tot aan T-splitsing voor water. Ga op T-splitsing LA. Op Y-splitsing RD pad langs water. Voor klaphek LA, volg pad met scherpe bocht naar rechts langs raster en kort daarna even naar links. Op T-splitsing met schelpenpad RA. Volg pad met bocht naar rechts ri. klaphek. Na veerooster asfaltweg oversteken naar kleine parkeerplaats.


TRAJECT 03: HARKSTEDE – GLIMMEN

LET OP: Roots heeft dit traject verbeterd waardoor er veel meer onverharde paden zijn (met name aan het begin van de route). Gevolg is dat het startpunt van de route is veranderd: de route begint nu in Kolham i.p.v. Harkstede. De gps-track is daarom anders dan de route in de gids.

OV: bus 78 rijdt niet meer. Neem nu bus 178, die rijdt tussen Groningen en Scharmer.

Routepunt 5: 2e regel, staat: ‘Je passeert 2 x een veerooster, blijf RD lopen.’ De 2 veeroosters zijn echter verwijderd.

Routepunt 6: regel 6 en 7, daar staat: ‘Volg dit pad tot aan raster bij paal met bord “Oosterpolder”. Er staat nog wel een paal, maar het bord is weg; raster = rasterhekwerk.

Routepunt 8: 2e regel staat: Even later buigt fietspad af van weg, ga veerooster over en volg fietspad met bocht naar links. Dat moet zijn: (…) en volg fietspad met bocht naar rechts.


TRAJECT 05: ZUIDLAREN – ROLDE

OV: de naam van de bushalte bij het startpunt is veranderd: je moet halte ‘P+R Westlaren’ hebben, niet halte ‘N34’.

Het stuk tussen routepunt 7 en 8 is soms drassig tot nat. Staatsbosbeheer laat het beekdal vernatten, maar je mag hier wel gewoon struinen. Mocht het nu onbegaanbaar zijn vanwege het water, dan kun je net voor routepunt 7 het pad zuidwaarts volgen tot fietspad bij doorgaande weg en dan RA en weer aanhaken aan de route.

Routepunt 8: eerste regel, staat: ‘Je komt op een verhard fietspad uit (je ziet ven voor je).’ Beter is: ‘Je komt op een deels verhard fietspad uit.’ Het ven is in de zomer slecht zichtbaar, dus niet zo’n handig oriëntatiepunt.


TRAJECT 06: ROLDE – PAPENVOORT

Routepunt 7: 1ste regel, staat: ‘Vlak voor veld aan rechterhand bij steen 89 even LA voor prachtig libellenven.’ Dit is echter niet meer toegestaan.


TRAJECT 07: PAPENVOORT – HOOGHALEN

Door wijzigingen in het veld is deze route flink veranderd. Roots heeft zowel de kaarten als de routebeschrijving aangepast. Hieronder kun je de nieuwe tekst en de kaarten (2023) downloaden én vervolgens printen. Correcties op deze kaarten vind je hieronder.

Routepunt 6: bij PS 23166/FKP 58 moet je RA, maar bevers hebben daar een burcht onder het fietspad gemaakt. Dit stuk pad is daarom voor onbepaalde tijd gesloten.

De tijdelijke oplossing is als volgt: ga net na het 10-km punt (zie kaart) op de T-splitsing RA (De Halkenbroeken op de kaart). Doorlopen tot kruispunt en sla LA. Op T-splitsing LA. Even later op T-splitsing LA en volg pad met bocht naar rechts. Doorlopen tot einde en dan RA (je loopt nu weer op de route). Lees verder bij 3e zin van routepunt 7: ‘Pad buigt licht naar links.’

Uitsnede uit kaart pagina 38 van de gids.

TRAJECT 08: HOOGHALEN – HIJKEN

LET OP: Roots heeft dit traject verbeterd waardoor er meer onverharde paden zijn tussen routepunt 5 en 6. De gps-track is daarom anders dan de route in de gids.

OV: de naam van de bushalte is gewijzigd van ‘Middendorp’ naar ‘Busstation Hooghalen’.

Routepunt 5: dit is de tekst (zie kaart hieronder) voor de vernieuwde route:

‘5. Op verhard fietspad RA. Eerste graspad RA (Drenthepad). Pad volgen, over veerooster, langs bosrand lopen, klinkerweg op langs B&B Erfgoedlogies Diependal. Vervolgens RD het fietspad op. Aan einde bij PS 23225/001 brug oversteken over Oranjekanaal.’

Routepunt 6: 4e regel, staat: ‘In de bocht naar rechts (…) tot Vorrelveenseweg/PS 23228/001’. Deze zin vervangen voor: ‘Op het punt waar het fietspad naar links afbuigt en het zandpad rechtdoor gaat (bij de picknickbank), het verharde fietspad volgen tot Vorrelveenseweg/PS 23228/001.’


TRAJECT 09: HIJKEN – DWINGELOO

Routepunt 9: 1ste regel, staat: ‘Ga na ca. 1 km bij kruising met paal 99 RA.’ Dit nummer klopt niet. Het is nummer 89.


TRAJECT 10: DWINGELOO – RUINEN 

Door wijzigingen in het veld is deze route flink veranderd. Roots heeft zowel de kaarten als de routebeschrijving aangepast. Hieronder kun je de nieuwe tekst en de kaarten (2023) downloaden én vervolgens printen:


TRAJECT 11: RUINEN – ZUIDWOLDE

Routepunt 1: 3e regel, staat: ‘Na ca. 75 m, bij kruising met steenwegwijzer 80, LA een graspad op.’ Die 75 meter moet 450 meter zijn.

Bij de vierde regel staat: ‘Dit pad maakt na ca. 300 m een bocht naar rechts. Dit moet zijn: 75 meter.

Routepunt 2: 6e regel, staat: ‘Na ca. 400 m, tussen bankje en boerderij en oude eik, ga LA.’ Het bankje is weggehaald. Dus het wordt: Na ca. 400 m, voor boerderij bij oude eik, LA.’

Routepunt 3: 2e en 3e regel, staat ‘houten hek’. Dit hek is vervangen voor een metalen hek.

Routepunt 5: 1e en 2e regel, staat: ‘Bij vijfsprong met picknicktafel en steenwegwijer 87, LA fietspad over en sla LA bospad in.’ De picknicktafel is vervangen voor een houten bank en steenwegwijzer 87 schijnt er niet meer te liggen.

Bij routepunt 9 en 10 zijn 2 doorsteekjes door het weiland niet meer toegankelijk. De oplossing (zie ook kaart): Bij routepunt 9 (en KP 6): ga RD tot kruising. Steek kruising RD over en bij fietspad en  KP 8 RD. Volg pad met bocht naar rechts tot KP 7. Bij KP 7 ook RD tot aan brug. Lees nu verder bij routepunt 10 in de gids, 5e regel: ‘Bij kruising ga RD, over brug en verder op fietspad’.
Routepunt 12: 2e regel staat ‘ca. 100 m’. Dit moet ca. 50 m zijn.


TRAJECT 12: ZUIDWOLDE – BALKBRUG

Routepunt 7: laatste regel, staat: Bij KP A38 RD (oranje pijl). Die oranje pijl wijst tegenwoordig naar rechts, de oranje pijl kun je dus negeren. Het wordt dus: Bij KP A38 RD.


TRAJECT 13: BALKBRUG – HOLT

OV: buslijn 167 aan het einde van de route is opgeheven. De enige optie is nu nog buurtbus 591 in Oudleusen.

Routepunt 2: vijfde regel, dat je via een ‘brug van bladeren’ het water oversteekt. De ‘bladeren’ liggen bij hoog water zo laag dat oversteken hier niet mogelijk is! Oplossing: indien door hoog water het oversteken niet mogelijk is, loop dan terug naar het begin van de vijver en sla bij bord “Vechtdal Ommerschans RA. Op splitsing RA (KP U43) vervolg de route via zandpad tot KP U45, ga vanaf daar verder met punt 3.

Routepunt 9: tweede regel, staat: ‘Bij KP S23 RA, paarse pijl volgen.’ KP S23 is echter verplaatst naar de N340 omdat je hier niet meer RA af mag. Oplossing: loop RD naar de N340 op de kaart en sla RA. Bij KP S23 RD en loop door tot de weg Op ’t Holt aan je rechterhand. Lees verder bij routepunt 10.


TRAJECT 14: HOLT – HEINO

OV: buslijn 167 is opgeheven. Vanaf station Dalfsen kun je buurtbus 591 nemen. Uitstappen in Oudleusen. Via KP V30, V31, V41, V40, V44 naar S25. Startpunt ligt iets verderop.

Routepunt 9: 2e en 3e, staat ‘Eerste pad RA (staat houten eekhoorn). De eekhoorn is weg en er staat nu een slagboom.

Routepunt 11: 1e en 2e regel, staat: ‘KP W71 LA, oranje pijl volgen’. De oranje pijl is echter verdwenen. De oplossing is: ‘KP W71 LA, eerste pad over heuvel over RA.’  Iets verderop in de tekst staat dat je stopt met volgen oranje pijl. Deze opmerking is nu dus overbodig.


TRAJECT 17: HEERDE –  GORTEL

Routepunt 3: regel 2, 3 en 4, staat: ‘Ga na 200 m LA (bord ‘Veluwe – Heerder Sprengen’) en blijf slingerend pad RD volgen. Het bord staat er niet meer. Oplossing: ‘Ga na 200 m op kruising LA en blijf slingerend pad RD volgen.’


TRAJECT 18: GORTEL – APELDOORN

Tussen routepunt 5 en 6 is een stuk wandelpad opgeheven (net na het 6 km-punt op de kaart). Routepunt 5  en het begin van 6 worden als volgt:

5. Steek asfaltweg RD over en ga zandpad in langs bord ‘Kroondomein Het Loo’. Volg karrenspoor RD, je passeert na een tijdje aan je linkerhand een grasveld. Na circa 175 m ga je bij afslag met oude beuk (staat zo’n 20 m rechts van je, dit is ook het 5 km-punt op de routekaart) ook RD. Houd op Y-splitsing links aan waarna het pad naar links afbuigt. Ga 200 m later bij volgende Y-splitsing (in het midden staat een solitaire den) LA. Negeer twee afslagen naar rechts en volg karrenspoor dat licht naar links buigt. Op Y-splitsing RA, karrenspoor buigt af naar rechts. Blijf karrenspoor RD volgen tot asfaltweg.

6. Op asfaltweg RD (bij letter C op stenen paal), karrenspoor vervolgen. Op kruising met zandwegen (Valkeniersweg) RD.


TRAJECT 19: APELDOORN – HOENDERLOO

Let op: de kaart op pag. 96 is aangepast vanwege sluitingsperiode Kroondomeinen, routepunt 3 is verschoven, zie nieuwe kaart hieronder. De nieuwe routebeschrijving voor punt 3 is nu als volgt:

3. Steek grindweg en fietspad RD over. Ga rechts van raster RD langs bord ‘Kroondomein Het Loo’, houd raster aan linkerhand. (LET OP: als de Kroondomeinen zijn afgesloten sla je bij punt 3 RA en volg je het pad parallel aan het fietspad tot aan punt 4 op de kaart). Sla eerste pad RA. Op kruising RD. Einde pad LA op T-splitsing en beklim direct daarna heuvel. Sla op zanderige kruising RA. Dan twee keer RD op kruising. Sla LA op grindweg (+ fietspad) boven op heuveltop, ri. FKP 98. In afdaling RD blijven lopen.


TRAJECT 20: HOENDERLOO – ARNHEM

Tussen routepunt 3 (na PS 21353) en routepunt 4 moet je even opletten (zie ook kaart hieronder). Een stuk van het pad (zie rode cirkel) staat in natte perioden onder water. Je kunt door het pad waden (schoenen uit, indien nodig), maar loop liever niet door de heide vanwege kwetsbare planten. Er is een alternatief, maar dan moet je een stukje. We beschrijven de situatie vanaf PS 21353 op de kaart en de tekst in de gids.

Alternatief: bij PS 21353 RA. In plaats van na 30 m LA af te slaan, zoals staat beschreven, volg je hier het fietspad RD en blijf je alsmaar fietspad volgen tot je weer uitkomt bij de route (je kruist een brede zandweg). Bij die zandweg ga je RA. Je leest verder bij routepunt 4, 5e regel: ‘(…) en na 300 m weer.’


TRAJECT 26: RAVENSTEIN – UDEN

Routepunt 8: in 6e regel staat dat je een veerooster passeert. Dat veerooster is weg. In de twee-na-laatste regel: Direct 1ste pad RA door klaphek en over heide RD etc.

Routepunt 9: 1ste regel staat: Fietspad oversteken en RD pad (2 houten palen aan weerszijden) volgen. Er staat nu nog maar 1 houten paal.
Routepunt 9: 2e regel ‘Voor hekje LA (…) vrijwel direct)’. Vervangen voor: Door klaphek en LA. Bij volgende kruising RD (links zit klaphekje) en bij daaropvolgende kruising RA (links zit groot hek met klaphekje ernaast).


TRAJECT 27: UDEN – VEGHEL

Bij routepunt 2 en 3 zijn wat wijzigingen doorgevoerd. Hieronder de nieuwe tekst.

2. Bij T-splitsing RA. Bij KP 97 LA naar KP 43. Bij KP 43 ri. KP 42 (je volgt de gele pijlen). KP-bordjes volgen tot T-splitsing. RA. Bij picknickplaats op grote zandverstuiving de zandverstuiving recht oversteken naar de bosrand. Langs de slagboom RD naar de Canadasweg, LA. Volg weg 300 m.

3. Bij wandelnetwerkpaal RA, langs slagboom. Op T-splitsing bij KP 44 RA ri. KP 46. LA door eerste zigzaghekje, ri. tweede zigzaghekje. Na dit hekje rechts aanhouden. Eerste pad LA, bij infopaneel Annabos. Na 150 m RA langs de afrastering. RD tot de geasfalteerde weg. LA en na 50 m RA het natuurgebied ‘De Wijstgronden’ in. Dit wandelpad volgen tot bij KP 46.

Routepunt 4: 4e regel, staat: Bij kruispunt RD en onder de snelweg door. Bij de snelweg zijn hekken geplaatst en dus is dit pad niet meer toegankelijk.

De oplossing is nu (zie ook kaart hieronder, rode bolletjes zijn de nieuwe route): Bij kruispunt RA, Egelweg volgen. Op T-splitsing LA. Je loopt onder snelweg door. Blijf weg / fietspad met flauwe bocht naar rechts volgen. Negeer weg naar rechts, blijf fietspad volgen. Je ziet (t.h.v. bushaltes) links een onverhard pad (hier kwam het Roots Natuurpad uit voor de routewijziging). Loop nog circa 20 m door en ga RA smal bospad. Dit pad alsmaar volgen tot einde van het traject.


TRAJECT 28: VEGHEL – SCHIJNDEL

Het stuk tussen de A50 en punt 3 is soms zeer nat of de paden zijn overwoekerd. Neem dan vanaf het km-punt 5, de Achterdijk naar punt 3.


TRAJECT 29: SCHIJNDEL – LIEMPDE

Routepunt 2: twee-na-laatste regel, staat: ‘Bij kruispunt RD. Na huisnr. 3 LA het onverharde pad in’. Dit pad (gele bolletjes op de kaart) schijnt echter overwoekerd te zijn. Oplossing: Ga bij kruising LA, Boxtelseweg in (rode bolletjes op de kaart. Na circa 200 m, RA onverhard pad in en doorlopen tot punt 3 op de kaart.

Routepunt 3: 1e en 2e regel, staat: ‘Voor het paaltje met de blauwe kop LA, door het metalen hek.’ De blauwe kop is tegenwoordig een blauwe plaatje met daarin een wandelaar.’

Routepunt 4: 2e en 3e regel staat: ‘Bij FKP 68 LA naar FKP 67. Bij FKP 67 RD.’ De nummers kloppen, maar FKP staat voor fietsknooppunt, het zijn echter wandelknooppunten. Moet dus KP zijn.