Laat de sluipwegen open

Daniël Mulder

08-12-2014 00:00:00

DOOR: DANIËL MULDER 

Als wandelredacteur bij Roots kamp ik met hetzelfde probleem als veel boswachters: ik zit meer binnen dan buiten. Freelancers mailen, fotografen briefen, bellen met de cartograaf, teksten corrigeren, routes digitaliseren voor onze wandelapp en nieuwe routes verzinnen, het gebeurt allemaal binnen waar de airco voor een windvlaag zorgt en het blauwe licht van het beeldscherm wanhopig tracht de vitamine D-productie te stimuleren.

images

Hier kunnen wandelaars prima zelf oversteken (Foto: Wandelnet).

Af en toe geef ik mijzelf de opdracht een wandelverhaal voor Roots te maken. Dat geluk heb ik: ik kan mijzelf naar buiten sturen. Eenmaal op pad besef ik telkens weer wat een berg werk het is om een route te bedenken, te beschrijven en er een verhaal over te maken. Pas op: dit is geen klaagzang. Er zijn weinig dingen leuker dan wandelroutes maken.

Een originele route verzinnen wordt wel steeds lastiger. Helemaal nu ProRail veel onbewaakte spoorwegovergangen wil sluiten omdat die gevaarlijk zouden zijn. Die doorgangen, het zijn er nog maar honderd, zijn de kiertjes in het landschap en voor een routemaker zijn het ultieme sluipdoorgangen. Die onbewaakte overgangen zijn ongeveer nog het enige Belgische element in het landschap van Nederland. O, o België, het land waar verrommeling van het landschap geen vloek is maar een ode.

28_Landgoed De Eese_EK_20121112_7054

Hoe mee onbewaakte overwegen sluiten, hoe meer kilometers je moet omlopen. (Foto: Ernst Kremers)

Dat ongeorganiseerde wat België siert, is fijner dan die rechtlijnige verhekkingsdrang van ProRail. Dat sommige overgangen voor auto’s worden gesloten vanwege de veiligheid, dat begrijp ik want met auto’s gebeuren de meeste ongelukken. Maar waarom mag een wandelaar niet een stukje rails oversteken? We steken toch ook dagelijks onbewaakte wegen over, dat is veel gevaarlijker. Nu zegt ProRail dat wandelaars ook geen snelweg oversteken, maar die vergelijking raakt kant noch wal. Heb je ooit wel eens honderden treinen achter elkaar voorbij zien zoeven? Was het maar waar, dan hadden we eindelijk dat beloofde metronet.

Die onbewaakte overgangen kunnen zonder problemen open blijven. Wandelaars kunnen heus wel naar links, rechts, links kijken voor ze oversteken. Voor ProRail heb ik trouwens nog een lijst met punten waar nieuwe doorgangen moeten komen, dan kan ik tenminste weer nieuwe, bijzondere wandelingen uitstippelen. Veilig binnen achter de laptop, dat dan weer wel.

Recente Editie

Meer Geen categorie