Routewijzigingen NATUURPAD voor 7e en 8e druk

TRAJECT 02: APPINGEDAM – HARKSTEDE

Routepunt 5: In de tweede regel staat dat je ‘rechts asfaltweg op’ moet. De asfaltweg is vervangen voor een betonpad.

Routepunt 6: door corona  is het vlonderpad over het Dannemeer veranderd in een eenrichtingspad. De laatste zin van routepunt 6 verandert daarom als volgt: Op kruising (is bij de parkeerplaats op de routekaart) RD en alsmaar fietspad volgen. Lees verder bij routepunt 8.

Routepunt 9: in de vierde regel staat: ‘Ga voor klaphek RA’. Het klaphek is er echter niet meer.

Routepunt 10: In de laatste zin staat dat het graspad naar links buigt bij bordje ‘Ae’s Woudbloem’. Dat bordje is echter weg.

TRAJECT 03: HARKSTEDE – GLIMMEN
Routepunt 6, regel 6 en 7, daar staat: ‘Volg dit pad tot aan raster bij paal met bord “Oosterpolder”. Er staat nog wel een paal, maar het bord is weg; raster = rasterhekwerk.

TRAJECT 05: ZUIDLAREN – ROLDE
De naam van de bushalte bij het startpunt is veranderd: je moet halte ‘P+R Westlaren’ hebben, niet halte ‘N34’.

Het stuk tussen routepunt 7 en 8 is soms drassig tot nat. Staatsbosbeheer laat het beekdal vernatten, maar je mag hier wel gewoon struinen. Mocht het nu onbegaanbaar zijn vanwege het water, dan kun je net voor routepunt 7 het pad zuidwaarts volgen tot fietspad bij doorgaande weg en dan RA en weer aanhaken aan de route.

TRAJECT 07: PAPENVOORT – HOOGHALEN
Bij routepunt 5, tweede en derde regel, staat: ‘Op vijfsprong pad volgen tussen steen 88 en 97 door.’ Steen 97 schijnt er niet meer te zijn.

Bij routepunt 7, een-na-laatste en laatste regel, staat: ‘Kruising bij steen 27 RA en later veerooster over.’ Het veerooster is weg.

Bij routepunt 8, eerste regel, staat: ‘Voorbij steen 32 voor veerooster LA langs bos.’ Ook hier is het veerooster weg.

TRAJECT 11: RUINEN – ZUIDWOLDE
Bij routepunt 2, zesde regel, staat: ‘Na ca. 400 m, tussen bankje en boerderij en oude eik, ga LA.’ Het bankje is weggehaald. Dus het wordt: Na ca. 400 m, voor boerderij bij oude eik, LA.’

Bij routepunt 3, tweede en derde regel, staat: ‘houten hek’. Dit hek is vervangen voor een metalen hek.

Bij routepunt 5, eerste en tweede regel, staat: ‘Bij vijfsprong met picknicktafel en steenwegwijer 87, LA fietspad over en sla LA bospad in.’ De picknicktafel is vervangen voor een houten bank en steenwegwijzer 87 schijnt er niet meer te liggen.

Bij routepunt 9 en 10 zijn 2 doorsteekjes door het weiland niet meer toegankelijk. De oplossing (zie ook kaart): Bij routepunt 9 (en KP 6): ga RD tot kruising. Steek kruising RD over en bij fietspad en  KP 8 RD. Volg pad met bocht naar rechts tot KP 7. Bij KP 7 ook RD tot aan brug. Lees nu verder bij routepunt 10 in de gids, 5e regel: ‘Bij kruising ga RD, over brug en verder op fietspad’.

TRAJECT 13: BALKBRUG – HOLT

Bij routepunt 9, tweede regel, staat: ‘Bij KP S23 RD oranje pijl volgen tot aan asfaltweg (N340).’ Het paaltje met KP S23 is echter verplaatst naar de N340. Je slaat bij de N340 op de kaart daarom RA en bij KP S23 ga je RD en loop je door tot de weg Op ’t Holt aan je rechterhand.

TRAJECT 14: HOLT – HEINO
Bij routepunt 9, tweede en derde regel, staat: ‘Eerste pad RA (staat houten eekhoorn). De eekhoorn is weg en er staat nu een slagboom.

Bij routepunt 11, eerste en tweede regel, staat: ‘KP W71 LA, oranje pijl volgen’. De oranje pijl is echter verdwenen. De oplossing is: ‘KP W71 LA, eerste pad over heuvel over RA.’  Iets verderop in de tekst staat dat je stopt met volgen oranje pijl. Deze opmerking is nu dus overbodig.

TRAJECT 17: HEERDE –  GORTEL
Bij routepunt 3, regel 2, 3 en 4, staat: ‘Ga na 200 m LA (bord ‘Veluwe – Heerder Sprengen’) en blijf slingerend pad RD volgen. Het bord staat er niet meer. Oplossing: ‘Ga na 200 m op kruising LA en blijf slingerend pad RD volgen.’

TRAJECT 19: APELDOORN – HOENDERLOO

LET OP: dit traject is tijdelijk afgesloten.

Het viaduct over de A1 (Hoog Buurloseweg) is volledig is afgesloten vanwege werkzaamheden.

TRAJECT 20: HOENDERLOO – ARNHEM
Tussen routepunt 3 (na PS 21353) en routepunt 4 moet je even opletten (zie ook kaart hieronder). Een stuk van het pad (zie rode cirkel) staat in natte perioden onder water. Je kunt door het pad waden (schoenen uit, indien nodig), maar loop liever niet door de heide vanwege kwetsbare planten. Er is een alternatief, maar dan moet je een stukje. We beschrijven de situatie vanaf PS 21353 op de kaart en de tekst in de gids.

Alternatief: bij PS 21353 RA. In plaats van na 30 m LA af te slaan, zoals staat beschreven, volg je hier het fietspad RD en blijf je alsmaar fietspad volgen tot je weer uitkomt bij de route (je kruist een brede zandweg). Bij die zandweg ga je RA. Je leest verder bij routepunt 4, 5e regel: ‘(…) en na 300 m weer.’

TRAJECT 23: VALBURG – WINSSEN

LET OP: dit traject is tijdelijk afgesloten.

Vanwege werkzaamheden aan de brug kun je heel 2023 niet de Waal oversteken.

TRAJECT 27: UDEN – VEGHEL
Bij routepunt 2, 1e regel staat:  ‘Bij KP 43 ri. KP 42.’ Een handige toevoeging is dat je onderweg de gele pijlen volgt tot dat knooppunt. Omdat markeringen soms verdwijnen behouden we wel de beschrijving tot KP 42.

TRAJECT 29: SCHIJNDEL – LIEMPDE

Bij routepunt 3, eerste en tweede regel, staat: ‘Voor het paaltje met de blauwe kop LA, door het metalen hek.’ De blauwe kop is tegenwoordig een blauwe plaatje met daarin een wandelaar.’