Paul Bohre

18 mei 2022 .

Dertien lezers beleefden een soortenrijk Roots vogelweekend voorjaar 2022 op Texel. Ze zagen bijna 125 vogelsoorten, waaronder morinelplevieren, zwarte zeekoet en blauwborst. Laatstgenoemde zelf binnen een uur!

We starten op vrijdagochtend op de zuidwestkant van het eiland. De bruine kiekendieven laten zich al meteen mooi bekijken. Het is baltstijd en ze ‘vlinderen’ er lustig op los, hoog in de lucht, prachtig afstekend tegen de knalblauwe lucht. In de Petten noteren we zwarte ruiter, lepelaar en pijlstaart vrouw (kort). We maken een wandeling naar de Horsmeertjes. Veel zangvogels keren net terug. We horen de eerste grasmus en braamsluiper. Maar ook zwartkopjes, fitissen en kneutjes. Vanaf het uitkijkpunt over het Oostelijke Horsmeertje horen we al meteen starbird nummer 1: de blauwborst. En…. hij laat zijn knalblauwe borst prachtig aan ons zien.

Zwarte zeekoet in zomerkleed. Foto Paul Böhre

Zwarte zeekoet

Dan rijden we snel door naar Oudeschild voor de zwarte zeekoet in zomerkleed. Deze vogel bivakkeert al een paar maanden in de haven, en gaat rap richting zijn zwarte zomerkleed. Gelukkig laat hij zich ook nu mooi bekijken en fotograferen. Prachtsoort, zeldzaam in NL! We halen onze lunch op en nuttigen die op het uitzichtpunt over de noordkant van de Slufter. We tellen maar liefst 7 beflijsters in de noordoosthoek. De rest van de middag checken we diverse plekken de oostkant van Texel. We ontdekken onder andere een kleine strandloper, kleine plevieren en mooi uitgekleurde rosse grutto’s. En twee witbuikrotganzen, zeldzame ganzen van die broeden op Spitbergen en Groenland.

Jagende blauwe kiek

De volgende ochtend vertrekken we al vroeg naar de tuintjes bij de vuurtoren op de noordpunt van het eiland. We zien de zon prachtig opkomen. We horen sprinkhaanzanger- en rietzanger en baltsende fazanten. Eenmaal in de tuintjes lopen we gelukkig ietwat in de luwte van de pittig harde NO-wind. We zien en horen een prachtig zingende nachtegaal, fraaie roodborsttapuiten, 3 (late) kramsvogels en een tapuit man. Als toetje van de vroege ochtend vliegt er een fraai jagende blauwe kiek vrouw vlak over de duinen.

De blauwborst liet zijn fraaie blauwe borst mooi bekijken. Foto Paul Böhre

Mooie blauwborst

Onderweg naar het ontbijt checken we een akker op morinelplevieren… Bingo. Tien stuks laten zich in fraai zacht ochtendlicht mooi door de telescoop bewonderen. De rest van de dag gaan we onder andere wandelen door de Muy/Nederlanden tot aan het uitkijkpunt Bertusnol. We zien vier soorten ruiters en prachtige zomertalingen. Tijdens de lunch vanaf het uitzichtpunt over De Geul zien we een havik vier pijlstaart(eenden). Omdat het nog steeds pittig waait zoeken we de luwte op achter de Horsmeertjes. Een deel van de groep maakt een (natte schoenen!) wandeling, de anderen proberen de blauwborst mooi op de foto te krijgen.

Een roodborsttapuit balanceert in de harde wind. Foto Paul Böhre

Zingende nachtgaal

Zondagochtend besteden we extra aandacht aan de nachtegaal, wenssoort van Leo die hem mooi van dichtbij te horen krijgt. Drie beflijsters laten zich ook mooi bekijken en horen (‘TAK TAK’). Een bonte vliegenvanger man wordt door Ronald fraai op de foto gezet, maar helaas door de anderen niet of heel kort gezien. Na het ontbijt rijden we langs Waal en Burg. De kemphanen baltsen er lustig op los. We rijden naar het bos onder De Koog voor een wandeling. Hier horen en zien we onder andere gekraagde roodstaart, boomleeuweriken, kleine barmsijs, goudhaan, grote bonte specht, pimpelmees. Daarna bezoeken we een net gevonden zeldzame vogel in de Mokbaai: een strandplevier. Supersoort!

Stokoude scholekster

De laatste lunch nuttigen we andermaal bij de Slufter. We vinden wederom beflijsters, zien en horen veel groenpootruiters en een zilverplevier die al aardig richting het zomerkleed gaat. Dan brengen we de eerste deelnemers die van ver komen met de bus naar de boot, de anderen wandelen nog even kort naar Utopia. We zien hier een aardig grote groep grote sterns (300), diverse soorten plevieren en een geringde scholekster, een oudje blijkt achteraf, uit 2005! Vervolgens brengen we de andere deelnemers naar de boot. Met een karrevracht aan mooie herinneringen en een lijst met maar liefst 123 vogelsoorten… en lekker gebruind door de vele zonuren dit weekend.

Roots vogelweekend

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief

Ontvang elke week het laatste natuurnieuws van Roots!