IJsfotografie, oftewel in alle rust je compositie maken

René Alblas

08-02-2021 00:00:00

IJsfotografie is een relaxte manier van fotograferen. Je hebt tijd genoeg om de mooiste invalshoek en uitsnede te maken. Als je jezelf wilt trainen in het ontdekken van goede composities is ijsfotografie “jouw ding”. Lees hoe je dat aanpakt…

IJsfotografie betekent niet dat je hoeft te wachten op meerdere nachten met tien graden vorst. Na één of twee nachten lichte vorst kun je vaak al bevroren plassen met interessante structuren vinden.

Op zoek naar mooi ijs

Natuurfotograaf Bjorn van Lieshout vertelt: “Na een nacht met temperaturen van -7 °C ga ik op pad door een mooi bosgebied in de buurt, een gebied met enkele vennen. Nu er ijs is, wil ik daar graag fotograferen. Na een beetje zoeken vind ik precies wat ik zoek. Een ijslaag met interessante vormen erin. Niet in een ven, maar gewoon in een bevroren regenplas op het pad. Een perfecte plek voor ijsfotografie.

Op statief

Mijn oog valt op een blad vol rijp, dat op het ijsoppervlak ligt. Dat vormt een mooie blikvanger in de foto. Dat het blad tussen twee donkere banden op het ijs ligt maakt het al helemaal perfect. Ik plaats mijn camera op het statief. Dit zorgt er niet alleen voor dat ik me geen zorgen hoef te maken over de sluitertijd, maar het maakt ook dat ik in alle rust mijn compositie kan bepalen. Bij ijsfotografie kun je vaak zoveel tijd nemen als je nodig hebt.

Ik zorg dat het blad ongeveer op één van de kruispunten van de derdenregel komt te liggen, op tweederde van de breedte en tweederde van de hoogte. Maar dat alleen is niet voldoende. De donkere banden in het ijs zijn ook belangrijk in de compositie. Ik draai zodanig dat één van de banden uit de linker bovenhoek komt, zo heb je een mooie diagonale lijn die de foto binnenkomt. Ook zorg ik er voor dat de uitstulping in de donkere band naar de linker onderhoek ‘wijst’. Tevreden met de compositie druk ik af. Ik weet dat de foto nog wat nabewerking nodig heeft om eruit te zien zoals ik voor ogen heb, maar dat komt thuis wel.

De instellingen van de camera

De camera is ingesteld op diafragmavoorkeur met een diafragma van f/16, zodat ik voldoende scherptediepte heb. Met een ISO van 100 en een belichtingscompensatie van +1 stop, levert dit een sluitertijd van 0,4 seconde op. In de nabewerking heb ik het contrast verhoogd om het verschil tussen de lichte en donkere delen van de foto te vergroten. Daarnaast heb ik de witbalans aangepast om het ijs blauwer te maken.” (Lees hier meer over witbalans aanpassen in winterse omstandigheden.)”

Flink contrast

Om de lijnen in het ijs mooi uit te laten komen, kun je het beste zorgen voor een flink contrast in de foto. Zoals in deze plaat van Piet Haaksma.

Recht en rond

Grassprietjes, blaadjes, steentjes, takjes… Alles wat in het ijs gevangen zit, maakt je foto nog aantrekkelijker. Ook een combinatie van rechte en ronde lijnen, zoals in deze foto van Hans Jansen, maakt het het beeld nog aantrekkelijker.

Tips

• Verdiep jezelf in compositieleer. Wanneer je de verschillende technieken kent om je compositie te verbeteren en deze leert toepassen, zullen je foto’s er beter uitzien. IJsfotografie is een mooi thema om te oefenen met composities. Doorgaans is het ijs geduldig!

• Ook op ooghoogte kun je interessante onderwerpen ontdekken, na een nachtje vorst. IJspegels! Met een laag zonnetje en een goede (rustige) achtergrond kun je prachtige beelden maken!

• Bescherm je batterij tegen vrieskou. Bij temperaturen onder nul loopt deze extra snel leeg. Gebruik een isolerende verpakking of draag hem onder je kleding.

• En als de vorst doorzet, kun je je fotografenhart ophalen met kruiend ijs langs het IJsselmeer. Met name aan de oostkant kan dit fenomeen zich voordoen. Met een laag zonnetje erbij kun je unieke beelden maken.

Kijk hier voor nog meer Uitgelichte foto’s

 

Recente Editie

Aanbieding!

Roots het magazine dat je midden in de natuur brengt

Meer Nieuws